کودکان با تأخیر رشدی و حرکتی، این مراحل را شبیه کودکان هم سن و سال خود در همان زمان به دست نمی آورد و معمولاً هم از نظر زمان کسب این مهارت و هم در مواقعی از نظر کیفیت انجام مهارات، دچار تاخیر هستند. یک کودک ممکن است در یک حیطه و یا چند حیطه حرکتی و مهارتی تأخیر داشته باشد.

 

گروه های اصلی مهارت های حرکتی و رشدی در کودکان عبارتند از:

1-حرکات درشت: استفاده از گروه بزرگی از عضلات برای نشستن, ایستادن, راه رفتن, دویدن و غیره، حفظ تعادل و تغییر وضعیت.

2- حرکات ظریف: استفاده از دست ها و انگشتان جهت غذا خوردن، نقاشی کردن، لباس پوشیدن، بازی کردن، نوشتن، و کارهای بسیار دیگری را انجام دادن.

3- مهارت های زبان: صحبت کردن از طریق زبان بدن و ادا و اشاره، ارتباط و درک آنچه که دیگران می گویند.

4- مهارت های شناختی: مهارت های تفکر شامل یادگیری، درک ‌حل مسأله، استدلال و یادآوری.

5- مهارت های اجتماعی: تعامل با دیگران، داشتن روابط با خانواده، دوستان و معلمان، مشارکت و پاسخ به احساسات دیگران.