اختلالات یادگیری چیست ؟

ناتوانی های یادگیری، یا اختلالات یادگیری، اصطلاحی کلی برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری است. به طوری که این مشکلات یادگیری و یا ناتوانی یادگیری ارتباطی با هوش یا انگیزه ندارد. کودکان دارای اختلال یادگیری تنبل یا خنگ نیستند. در حقیقت، اکثر آنها به اندازه بقیه باهوش هستند. فقط سیم کشی مغز آنها متفاوت است. این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط آنها تأثیر می گذارد. به زبان ساده، کودکان و بزرگسالان دارای اختلال یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این می تواند در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آنها باعث مشکل شود. متداول ترین انواع اختلالات یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلال، شنوایی و گفتار است. با اینکه هر بچه ای هر از چند گاهی در انجام تکالیف شب مشکل دارد اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز شود، این می تواند نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد. کودکان دارای ناتوانی در یادگیری می توانند موفق شوند و موفق نیز می شوند. مواجهه با این احتمال که کودک شما یک اختلال یادگیری دارد بسیار دشوار است. هیچ پدر و مادری نمی خواهد رنج فرزند خود را ببیند. ممکن است از خود بپرسید که این چه معنایی می تواند برای آینده فرزند شما داشته باشد ، یا نگران باشید که چگونه مدرسه را پشت سر بگذارد. شاید نگران این باشید که به دلیل مشکلات یادگیری فرزندتان ، ممکن است به او بر چسب "کند ذهن" بزنند یا او را به کلاس ضعیف تری ببرند. اما نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که اکثر بچه های دارای ناتوانی در یادگیری دقیقاً مانند بقیه باهوش هستند. فقط باید نوع آموزش آنها متناسب با سبک های یادگیری مخصوص آنها باشد. با اطلاعات بیشتر در مورد کلیات ناتوانی های یادگیری ، و به طور ویژه مشکلات یادگیری فرزند خود ، می توانید به زمینه سازی موفقیت آنها در مدرسه و خارج از مدرسه کمک کنید.

مهمترین راه برای برطرف کردن اختلالات یادگیری در کودکان، کاردرمانی می باشد. متخصص کاردرمانی با درک مشکل کودک و تمرکز بر روی منشا مشکا از طریق مشکلات تمرینات درکی، حرکتی و حسی این نقیصه را در کودکان برطرف می سازد.

عمده علائم اختلال خواندن در کودکان شامل مشکل زیر می باشد:

  • فهمیدن کلمات و معنی شناسایی حروف و کلمات
  • سرعت خواندن و روان بودن
  • مناسب خواندن کلمات با بیان اصوات کلمه

اختلال یادگیری در ریاضیات (dyscalculia)

یکی از جنبه های اختلال یادگیری در کودکان، اختلال یادگیری در زمینه ریاضی می باشد. اختلال یادگیری ریاضی بسته به توانایی‌ و ضعف‌ کودک در سایر زمینه‌ها به صورت‌های بسیار مختلفی بروز پیدا می‌کند. توانایی ریاضی کودک با توجه به سایر اختلال‌ها و اِشکالات تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مشکل در زبان‌آموزی، اختلالات دیداری یا مشکل در ترتیب‌گذاری، حافظه یا سازماندهی همگی به صورت‌های متفاوتی بر اختلال ریاضی فرد اثر می‌گذارند.

کودکی که دچار اختلال اساسی ریاضیات است ممکن است با به خاطرسپردن و سازماندهی اعداد، علامت‌های ریاضی و قوانین اعداد (مانند:6=3+3 یا 9=3×3) مشکل داشته باشد. این کودکان ممکن است با قوانین شمارش اعداد یا خواندن ساعت راحت نباشند و در این زمینه از نظر توانایی ضعیف تر از هم سن و سالان خود باشند.

اختلال دیکته نویسی

مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند، در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس. در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) دروس کلیدی هستند و معمولاً بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده، درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی، یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن می باشد. در صورتی که کودک شما به هر دلیلی در نوشتن مطالب و یا دیکته مشکل دارد، حتماً می بایست علت مشکل پیدا و برای رفع آن چاره اندیشی شود. اگر احساس می کنید کودک شما دچار اختلال یادگیری است حتماً با یک کاردرمان مشورت کنید.

دست ورزی، کاردرمانی، کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی درکی حرکتی برای کودکان با اختلالات یادگیری نیروی هوایی، فلکه لوزی، میدان وثوق امامت، تهران نو، خاقانی، خیابان دماوند، نارمک، سی متری، هفتم نیروی هوایی، کوی زینبیه، فلکه چهارگوش، خیابان آیت میدان هفت حوض، چهارراه تلفنخانه، سی متری نارمک، میدان اول و دوم نیروی هوایی افسریه خاقانی، میدان شقایق در شرق تهران

عمده خدمات کاردرمانی ذهنی برای کودکان شرق تهران عبارتند از:

1-ارائه تمرینات جهت بهبود مهارت های حرکتی Gross & fine از جمله: مهارت هایی از قبیل

2- گرفتن، رها کردن و همچنین کار روی مهارت های نوشتاری.

3- ارائه تمرینات به منظور بهبود مهارت های درکی و حرکتی

4- ارائه تمرینات به منظور بهبود مهارت های درک شنیداری و دیداری

5- تقویت عملکرد یکپارچگی حسی

6- افزایش تحمل کاری و دستورپذیری کودک

7- آموزش مفاهیم کلی و مفاهیم شناختی

8- کمک به تقویت مهارت های حل مساله

9- افزایش و تقویت مهارت های نوشتاری از جمله هماهنگی چشم و دست.