گفتاردرمانی و مشكلات يادگيري
واقعيت اين است كه اين مرحله از زندگي كودك نيز بسيار حياتي و مهم است و توجه نكردن به مشكلاتي كه ممكن است رخ دهد مي تواند تبعات زيادي در پي داشته باشد. بسياري از پدر و مادر ها با مشكلاتي مانند تاخير در تكلم كودك، لكنت زبان، و نداشتن توجه و تمركز در كودك خود روبرو شده اند و به شيوه هاي سنتي براي رفع اين مشكل اقدام كرده اند اما آيا مشكلات گفتاري كودك را با شيوه هاي سنتي مي توان رفع كرد ؟
يكي از مهم ترين حوزه هاي مداخله، گفتار درمانگر ها حوزه كودكان باشد به ويژه كودكاني كه دير به حرف مي آيند. يك كودك به صورت طبيعي در سن يك سالگي بايد به طوز متوسط 3 كلمه ياد داشته باشد او در سنين يك و نيم سالگي 20 كلمه ياد مي گيرد تا دو سالگي 50 كلمه و تا سه سالگي 900كلمه ياد خواهد گرفت. كودك در 2 سالگي كم كم عبارات دو كلمه اي را بيان مي كند و در سه سالگي بايد بتواند جمله بگويد و گفتار يك كودك 4ساله بايد شبيه گفتار يك فرد بالغ باشد هر چند كودكان در طول سال هاي دبستان به سرعت، خزانه واژگان خود را گسترش مي دهند و درك و فهم پيچيده تري از محتوا شكل و كاربرد زبان بوجود مي آورند و بيشتر آنها در هفت يا هشت سالگي از كاربرد استدلال عيني به استدلال مفهومي جا به جا مي شوند براي مثال او مي تواند بفهمد كه جمله ( قبل از اينكه توپ را شوت کنی به توپ نگاه کن با جمله توپ را نگاه کن و آن گاه آن را شوت کن) يكي است
كودكاني كه از مدل فوق فاصله دارند بايد به طور حتم به مراكز گفتار درماني مراجعه كنند و مشاوره شوند كه در ارزيابي ها مشكل كودك مورد بررسي قرار مي گيرد و اگر كودك مبتلا به اختلال يادگيري باشد بايد درمان شود.
از آن جا كه اختلال یادگیری و درک گفتار مجموعه ای از چند اختلال و نشانه است، اغل همراه با این مشكل، مهارتهاي دستي - حركتي و نداشتن تمركز وتوجه در كودك بروز مي كند. که خیلی از خانواده ها به این قبیل مشکلات به عنوان یک اختلال توجه نمی کنند و اگر هم توجه کنند زمانی به دنبال رفع این مشکل می روند که زمان زیادی را از دست داده اند و سن کودک بالا رفته است. مثلاً در اغلب خانواده ها، با اين توجيه كه يكي از اعضاي فاميل يا خانواده هم دير به حرف آمده، از مراجعه به گفتاردرماني خوداري مي كنند در صورتي كه اگر به پيشينه فرد مورد نظر هم مراجعه كنيم متوجه خواهيم شد كه نتوانسته ادامه تحصيل دهد در حالي كه از نظر هوشي ضعيف نبوده است بلكه اختلال يادگيري او هرگز شناسايي و برطرف نشده و از اين رو هرگز در تحصيل موفق نبوده است
اغلب كودكان مبتلا به اختلال يادگيري پس از ورود به مدرسه دچار مشكل مي شوند و نمي توانند مانند همسالان خود درس بخوانند در صورتي كه در مراجعه به گفتار درمانی اين مشكل یا به طور كامل رفع مي شود و یا بسیا کم رنگ خواهد شد و آنها مي توانند همانند ساير بچه ها درس بخوانند با اين شرط كه در زمان لازم والدين آنها مراجعه و مشكل كودك خود را پي گيري كنند. به این امید.....
نویسنده: مه کامه قاسم پوری - کارشناس گفتاردرمانی