کاردرمانی و آتاکسی مخچه ای
به دلیل ارتباط متقاطعی (crossed connection) که میان کورتکس فرونتال مغز (frontal cerebral cortex) و مخچه وجود دارد٬ بیماری یک طرفه ی لوب فرونتال (unilateral frontal disease) گاه می تواند اختلال نیمکره ی مخچه ای طرف مقابل (contralateral cerebellar hemisphere) را تقلید کند. تظاهرات بالینی آتاکسی مخچه ای بی نظمی در سرعت٬ ریتم٬ دامنه و قدرت حرکات ارادی را شامل می شود. آتاکسی مخچه ای عموما با شلی عضلات (هیپوتونی) که منجر به اختلال در حفظ وضعیت می شود همراه است. اندام ها به سهولت با نیرویی نسبتاً ناچیز جابجا می شوند و در صورتی که درمانگر آنها را تکان دهد افزایش دامنه ی حرکات مشهود خواهد بود. به همین جهت، دامنه ی نوسان دست حین راه رفتن افزایش می یابد.
آتاکسی مخچه ای علاوه بر هیپوتونی با ناهماهنگی حرکات ارادی همراه است. شروع حرکات ساده با تاخیر همراه است و میزان افزایش یا کاهش شتاب در آنها کاهش می یابد. سرعت٬ ریتم٬ دامنه و قدرت حرکات با نوسان همراه است. از آنجا که این بی نظمی ها در شروع و انتهای حرکت برجسته تر هستند٬ آشکارترین تظاهرات بالینی آنها شامل دیسمتری انتهایی هنگام حرکت اندام به سوی هدف (عدم توانایی در تخمین مسافت توسط دست یا پا)٬ و لرزش ارادی پایانی (intention tremor) هنگام نزدیک شدن اندام به هدف می باشد. حرکت پیچیده تر به صورت فعالیت حرکتی روان و منفرد نیستند بلکه به صورت حرکات پیاپی جدا از هم در می آیند که به این حالت آسینرژی (asynergia) می گویند. بیشترین مشکل و درگیری در حرکاتی مانند راه رفتن که تغییرات سریع در مسیر را می طلبند یا نیازمند پیچیدگی فیزیولوژیک بیشتری هستند٬ مشاهده می شود.
با توجه به اینکه مخچه در کنترل حرکات چشم نقش مهمی دارد، ناهنجاری های چشمی(ocular abnormalities) از عواقب شایع بیماری های مخچه هستند. این ناهنجاری ها شامل نیستاگموس و نوسانات چشمی مربوط به آن٬ فلج در نگاه کردن(gaze pareses)٬ و اشکال در حرکات غیر ارادی سریع و حرکات تعقیبی(defective saccadic and pursuit movements) می باشند.
كاردرماني كودكان فلج مغزي آتاكسي
1- اولین اقدام در کاردرمانی این کودکان، كمك به نرمال سازي تون عضلاني (چون كه اين كودكان معمولا تون عضلاني پائيني دارند.)
2- انجام تمرينات و فعالیت های فیزیکی جهت بهبود تعادل کودک در وضعیت های مختلف.
3- انجام تمرينات به منظور ظهور مناسب و به موقع رفلكس ها به خصوص رفلکس های تعادلي.
4- انجام تمرينات به منظور تسهیل روابط چشم و دست.
5- كمك به تسهيل سازي واكنش هاي تعادلي و حفاظتي.
6- كمك به حفاظت از مفاصل در راستاي طبيعي و نرمال.
7- تمرینات مناسب جهت تقویت عضلات و مفاصل بیمار.
7- انجام تمرينات و استفاده از وزنه ب منظور كم كردن لرزش دست كودكان آتاكسي.
8- در کاردرمانی باید طراحی فعالیت ها و تمرینات طوری باشد که ابتدا مفاصل نزدیک به تنه (پروگزیمال) و سپس مفاصل دور از تنه و انتهای اندام ها (دیستال) درگیر فعالیت و تمرین شوند.
9- انجام تمرينات به گونه اي باشد كه كودك مجبور شود جابجا شود. چون كه اين افراد به علت عدم تعادل مناسب معمولا تمايلي به جابجايي ندارند.
10- اولويت تمرينات با تمريناتي است كه واكنشهاي تعادلي را بهبود مي سازند.
11- به خاطر داشته باشید که بهبود حرکات تعادلی در این کودکان ابتدا در حرکات درشت و سپس در حرکات ریز مشاهده خواهد شد.
12- انجام تمرینات و حرکات توصیه شده توسط کاردرمان حتماً می بایست در منزل و درچندین نوبت تکرار شود.