اختلال هماهنگي رشدي یا همان (Developmental Coordination Disorder  (D.C.D يكي از نارسايي هاي بارز در زمينة رشد مهارت هاي حركتي در كودكان سنين پیش دبستان و  دبستان می باشد که در ابتدا در کودک به صورت مشكلي در زمينة يادگيري يا داشتن مهارت هايي كه نياز به هماهنگي حركتي دارند، آشكار مي شود. معمولاً این مشکل در پسران بیشتر از دختران دیده می شود. عوامل متعددی از جمله زایمان زودرس و یا آسیب های پنهان در دوران بارداری در بروز این مشکل دخیل هستند.
کودکان مبتلا به اختلال هماهنگي رشدي هنگام اجراي فعاليت هاي روزمره زندگی و فعالیت های دوران کودکی كه نيازمند هماهنگي حركتي می باشد به صورت چشمگیری  کمتر از حد مورد انتظار از نظر سن تقويمي و بهره هوشي  خود عمل می کند.

 علائم کودکان مبتلا به اختلال هماهنگي رشدي

این کودکان ممکن است تمامی یا چند تا از این علائم را با خود به همراه داشته باشند.

1. مشكلات حركتي از جمله تأخير رشد حركتي

2. اختــلالات تعادل

3. اخــتلالات دركــي حركتـــي

4. نا پختگی جسماني

5. هماهنگي حركتي ضعيف در اندام های فوقانی و تحتانی

6. در بعضی مواقع بروز اختلالات شناختي خفيف

همچنین، اين كودكان در برخي از کارکردهای مغزی از قبیل: سازماندهي، تصميم گيري، برنامه ريزي، تجسم ذهني، تفکر انتزاعی، انجام حركتات هدفمند، تنظيم سرعت حركت و انجام حركات جديد، نیز می توانند دچار مشکل شوند.

 تشخیص و درمان کودکان مبتلا به اختلال هماهنگي رشدي
اينكه  اختلال هماهنگي رشدي هرچه زودتر تشخيص داده شود مهم و در آینده شغلی و زندگی اجتماعی کودک بسیار اثر گذار است. زیرا که در صورت تشخیص به موقع و درمان درست و عاقلانه، کودک می تواند با کمک و حمایت معلم به راحتی از پس این مشکل بر آید و آینده خود را تضمین کند.  معمولاً این كودكان نسبت به  فعاليت هائي كه مــستلزم پاسخ  بدني و حركتي است بي ميل می باشند. همچنین نوعي كم تحملي، نا كامي و عزت نفس پائين در آنها مشاهده مي شود. تشخيص فوري،  حمايت آموزشي و درمان به موقع  كودكان با اختلال هماهنگي رشد ي، به طورچشمگيری به  ایشان کمک می کند تا بر مشكلات حركتي خود چيره شوند

 کاردرمانی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگي رشدي
شاید بتوان اظهار داشت که موثرترین و مهمترین درمانی این کودکان، کاردرمانی می باشد. در سرویس کاردرمانی، ابتدا کودک هم ازجنبه جسمانی و مهارت های فیزیکی و تحرکی مورد ارزیابی قرار می گیرد و هم اینکه توانایی های ذهنی، درکی و مهارتی او به دقت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. سپس، با توجه به اختلالات و ناتوانی های رشدی کودک، برنامه درمانی پی ریزی خواهد شد و با هماهنگی و همکاری والدین، برنامه درمانی کودک پیش خواهد رفت و در سیر مراحل درمان نیز در صورت تشخیص مدیریت تیم درمانی، از دیگر خدمات توانبخشی از جمله گفتاردرمانی، آموزش ذهنی، مهارتهای درکی و حرکتی، بازی درمانی و گروه درمانی نیز بهره گرفته خواهد شد.