کودکان مبتلا به اُتیسم

آيا مي دانيد چرا کودک شما در برقراري ارتباط چشمي و يا لمسي با شما و محيط اطراف ضعيف بوده و حتي نمي تواند مثل ساير کودکان بازي کرده و يادگيري داشته باشد، حتماً شما وقتي به پزشک مراجعه کرديد با تشخيص هايي مثل اُتيسم و يا عقب ماندگي ذهني و...مواجه شده ايد.
کودکان از آغاز تولد در مواجه با محيط تازه، سعي در تحريکات ناخود آگاه حسي جهت لمس محيط و برقراري ارتباط دارند، با رشد کودک، وي اشياء مختلف را به دهان مي برد و يا حتي دستان و پاهاي خود را با دهان لمس کرده و به لثه ها مي کشد. اينها همه به اين دليل است که کودک مي خواهد از لحاظ حسي خود را تغذيه کند تا سلولهاي مغز آموزش لازم را در ارتباط با محيط و چگونگي پيوند با آن ببينند.
در کودک شما به دلايل ژنتيکي، اکتسابي و هر دليل داخلي ديگر اين يکپارچگي و تداوم رشد حسي مختل شده است و مغز کودک به صورتي که بايد تحريک مي شده و رشد می کرده است، تحریک نشده و رشد نکرده  است. به همين دليل در توانبخشی اين کودکان، اصل يکپارچه سازي حسي یکی لز اصول مهم و حیاتی می باشد. در کودکي که تحتدرمان کاردرمانی مي باشد، نکات ذيل حائز اهميت است:
1- ارزيابي کامل حسي و حرکتي کودک
2- نوع حساسيت کودک نسبت به تحريکات مختلف
3- همکاري والدين در بکار بردن تمرينات در منزل
4- صبر و تحمل والدين و تمرکز آنها روي انجام فعاليت
5- گرفتن يک فعاليت بعد از تحريکات حسي

کاردرمانی در کودکان مبتلا به اُتیسم و شبه اُتیسم
تمرينات کار درماني با تکنيک هاي يکپارچه سازي حسي و بر اساس همپوشاني عصبي مي تواند تا حدودي اين نقيصه را جبران کند. که البته هر چه سن کودک کمتر باشد درمان مفيد تر و نتيجه بخش تر خواهد بود.
اين تمرينات به تدريج با تحريکات وستيبولار و تثبيت آن به وسيله تحريکات حسي آغاز مي شود. اين تحريکات بسيار حساس بوده و تجويز آن نياز به ارزيابي صحيح کودک از لحاظ عضلاني، نوع برقراري ارتباط، داشتن يا نداشتن تشنج و ساير عوامل دارد.
تحريکات وستيبولار به انواع چرخشي، حرکت به جلو و عقب، حرکت به طرفين، حرکت نوساني و پاندولي، حرکات مورب و زيکزاک مانند و... تقسيم مي شوند. انجام این نبايد بدون تجويز يک کاردرمان با تجربه مورد استفاده قرار گيرد. البته حرکاتي که خود کودک به صورت بازي گونه انجام مي دهد مشکلي ايجاد نمي کند.
به دنبال تحريکات وستيبولار ، تحريکات حسي مد نظر قرار مي گيرد که اين تحريکات نيز بر پايه نوع حرکات اندام هاي تحتاني و فوقاني و حرکات مارپيچ تنه برنامه ريزي مي گردد. به طور مثال کودکي که در حالت ايستاده و يا نشسته بدون هيچ حرکت و ارتباطي به نقطه خاصي نگاه مي کند و با دستور شنوايي به صورت ارادي به شما پاسخي نمي دهد تحريکاتي که به کار برده مي شود از اندام تحتاني شروع مي شود و با بردن به نيمه مقابل تنه به سمت مغز کشيده مي شود.
بسته به نوع تشخيص بيماري، تحريک حسي از لحاظ نوع، نحوه و شکل تفاوت مي کند و از به کار بردن تحريکات مختلف و بي هدف که توسط افراد غيرکارشناس ارائه مي شود بايد اجتناب شود، چرا که انجام نادرست يک تمرين علاوه بر اينکه اثري در بهبود کودک ايجاد نخواهد کرد بلکه بيشتر باعث برهم ريختگي حسي کودک شده و ممکن است باعث تشديد حرکات کليشه اي، مشکلات رفتاري و حتي ايجاد تشنج شود. به دنبال اين تحريکات، گرفتن يک فعاليت ساده با توجه به توانايي کودک باعث تاٌثير پذيري بيشتر تمرينات خواهد شد.
والدین گرامی، انکار این کودکان و فرو رفتن در لاک افسردگی و اضطراب، مشکل آنان را حل نمی کند بلکه باید کوشید تا حد امکان این کودکان را به بالاترین حد استقلال جسمی و ذهنی و اجتماعی برسانیم.

نقش کاردرمان
نقش درمانگر در توانبخشی کودکان اتیسم و امثالهم بسیار حائز اهمیت می باشد. عمده اهداف کاردرمانی عبارتند از:
- در اولین سال های تولد، هدف اصلی جلوگیری از تأخیر رشدی به علت شیب شدید رشدی- حرکتی کودکان.
- کمک به آموزش و یادگیری کودکان به صورت اتوماتیک.
- نقش خانواده ها در بهبود این روابط نقش اولیه و مهمی می باشد. کاردرمان بایستی بر روی موارد آن نیز به خانواده ها توضیحات کافی بدهد.

 سرویس های کاردرمانی شامل:
- انجام حرکات و تمرینات فعال و غیر فعال جهت افزایش توانایی های حرکت و درکی حرکتی 
- طرح و برنامه ریزی مهارت های حسی - حرکتی جهت تسهیل مراحل رشدی و حرکتی براساس رابطه بسیار مهم و حیاتی ارتباط حرکات چشم، اندامها و محیط.
- تجویز و آموزش استفاده از وسایل کمکی جهت بهبود و افزایش مهارت های درشت و ظریف.
- کمک به احیا عملکرد سیستم عصبی.
- آموزشهای مهارتهای حرکتی ثانوی جهت افزایش رشد کودکان با سن بالاتر.
- آموزش به منظور افزایش دقت بینایی و افزایش توجه و تمرکز بینایی و درمان عوارض ثانوی آن.
- کمک به افزایش و یا بهبود روابط روابط خانوادگی و خانواده محوری به منظور افزایش توانایی های کودک
با یک برنامه ریزی دقیق و صحیح می توان به نوزادان کودکان وخانواده های آنها کمک کرد تا بتوان زندگی مناسبی را برای آنها مهیا کرد. کاردرمانی به کودک شما کمک خواهد کرد تا بتواند مستقل شده و از نظر جسمی- ذهنی- احساسی بهبود یافته داشته باشد و تا حد امکان تمامی مهارت های لازم جهت رفتن به مدرسه را کسب کند.