کاردرمانی سکته مغزی شرق تهران خیابان پیروزی، نیرو هوایی

کلینیک توانبخشی (کاردرمانی و گفتاردرمانی) ابن سینا

دکتر علیرضا شمس الدینی- استادیار دانشگاه

 

خیابان سی متری نیرو هوایی - تقاطع مسیل منوچهری
جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی
  پلاک۱/۲ - واحد ۲

تلفن: ۷۷۴۱۵۲۱۷- ۷۷۷۵۳۲۲۷

موبایل: 09392507675

 

سکته مغزی  چیست و چرا سکته مغزی اتفاق می افتد؟

سکته مغزی آسیب در اثر اختلال به جریان خون رسانی به قسمتی از بافت مغز ایجاد می شود. که این اختلال خون رسانی ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن بخش از بافت مغز ایجاد می شود. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده کامل و یا حتی مرگ را در بر می گیرد. بر اساس آمار جهانی سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان به حساب می آید.

دانشمندان بیان می کنند هنگامی که فردی دچار سکته مغزی می شود، سلول های مغزی آن فرد آسیب شدیدی می بینند و زمان زیادی لازم است تا التهاب ایجاد شده در سلول های عصبی برطرف شود و علائم ناشی از سکته مغزی فروکش کند. اگرچه یکسری از سلول ها دچار مرگ می شوند و هیچ وقت دیگر بازسازی نمی شوند. در این حالت می توان درمان های خاصی را برای وفق دادن مغز با شرایط جدید به کار برد و یا در درمان و توانبخشی سلول های عصبی به کار گرفته شود تا فرد دوباره بتواند حرکت کند.

یکی از روش های درمانی توانبخشی و کاردرمانی شدید است. اما برخی از افرادی که دچار سکته مغزی شده اند هیچ گونه حرکتی نمی توانند داشته باشند تا کاردرمانی بر آنها اثر داشته و وضعیتشان را بهبود بخشد. با توجه به پژوهش هایی که انجام داده اند، در این حالت اگر فرد فقط در مورد حرکت کردن فکر کند باعث می شود تا جریان عصبی موجود در سلول های عصبی به سراسر بخشی از مغز که سلول های عصبی اش در مغز از بین رفته اند، منتقل شود.

یکی از این تمرینات، تمرینات ذهنی می باشد. تمرین های ذهنی به عنوان یک فعالیت اولیه برای تمرین های فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرند. همانگونه که افراد در کاردرمانی و در امتداد تمرین های حرکتی، توانبخشی خود را به دست می آورند، می توان در درمان از تمرین ذهنی و سپس کاردرمانی استفاده کرد که در نتیجه پیشرفت قابل توجهی داشته و منجر به تغییر رفتاری و بهبود حرکت اعضای آنها می شود.

ادامه نوشته

کاردرمانی اختلالات یادگیری کودکان نیروی هوایی فلکه لوزی تهران نو میران وثوق امامت خاقانی نارمک

کاردرمانی در اختلالات یادگیری کودکان

یکی از حیطه های کاردرمانی در کودکان، کاردرمانی ذهنی می باشد. کاردرمانی ذهنی در کودکان از جمله کودکان با مشکلات در یادگیری که اصطلاحاً اختلالات یادگیری نامیده می شوند، با توجه به توانایی های ذهنی و عملکردی کودک و مطابق نیازهای اجتماعی و ارتباطی کودک، خدمات متنوعی برای کودک ارائه می دهد و سبب می شود که کودک در انجام فعالیت های ذهنی و درکی، یادگیری، نوشتن، خواندن، درک ریاضیات بهبودی داشته باشد و مستقل تر عمل کند.
اختلال یادگیری کودکان مشکلی است که در آن کودک در درک و فهم مطالب و یادگیری آنها متناسب با سن خود دچار مشکل می شود. یکی از جنبه های اختلال یادگیری در کودکان، اختلال یادگیری در زمینه خواندن می باشد اختلال یادگیری در خواندن معمولاً دو نوع متفاوت دارد. اختلال بنیادی در خواندن، زمانی است که فرد برای درک ارتباط موجود بین اَصوات، حروف و کلمات با مشکل روبرو است. نوع دیگر اختلال در خواندن، اختلال در درک مطلب می باشد و زمانی رخ می‌دهد که فرد برای درک مطلب حین خواندن کلمات، عبارات و پاراگراف‌ها با مشکل روبرو باشد.

آدرس کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا (دکتر علیرضا شمس الدینی)

ابتدای خیابان سی متری نیرو هوایی - تقاطع مسیل منوچهری
جنب ایستگاه
بی آر تی پیروزی
پلاک
۱/۲ - واحد ۲


تلفن: ۷۷۴۱۵۲۱۷-۷۷۷۵۳۲۲۷

ادامه نوشته

کاردرمانی در شرق تهران برای کودکان فلج مغزی

کاردرمانی و فلج مغزی کودکان

فلج مغزی یک اصطلاح کلی است که به گروهی از ضایعات مزمن و آسیب رسان به مغز می گویند که سبب می شوند کنترل حرکتی کودک مختل شود و فرد نتواند مراحل رشد حرکتی و جسمی خود را به خوبی و شبیه سایر کودکان طی کند. این اختلال حرکتی ناشی از ضایعه به مغز در قبل از تولد، حین به دنیا آمدن و یا حتی بعد از تولد می باشد ولی با گذشت زمان، بدتر نمی شود. بلکه با انجام کاردرمانی و پیگیری تمریناتی که کاردرمان به کودک شما می دهد، اختلال بهتر شده و شاید کودک شما در صورتی که شدت فلج مغزی اش شدید نباشد، بتواند شبیه سایر کودکان حرکت کند و راه برود. 

انواع فلج مغزی کودکان:

شاید از دید شما مناسب این باشد که فلج مغزی را بر طبق زمانی که آسیب مغزی رخ می دهد (قبل از تولد ، تولد ، یا بعد از تولد ) طبقه بندی کنیم اما معمولاً در اکثر موارد تعیین دقیق زمانی که آسیب وارد شده است غیر ممکن است. طبقه بندی هایی که بر اساس شدت و درجه آسیب مغزی به عمل آمده نیز کار سخت و تا حدودی غیر ممکن است. طبقه بندی غالب فلج مزی بر اسا نوع ناتوانی های کودک صورت می گیرد. اگرچه هر کدام از این نوع موارد در منطقه خاصی از مغز کودک دچار مشکل و یا آسیب شده است.


1-  فلج مغزی هیپوتونی:

به معنی کاهش ناهنجار قوام عضلانی بوده و معمولاً شایع ترین اختلال قوام در نوزادان زودرس است که ناهنجاری های نورولوژیک دارند. یافتن هیپوتونی می تواند نمودی از آسیب نیمکره های مغزی - مخچه - نخاع - شاخ قدامی نخاع - عصب محیطی و یا پیوندگاه عصبی  عضله ای باشد.

۲- فلج مغزی آتاکسی:

ناهماهنگی حرکت یا اختلال در تعادل مشهود است و می تواند عمدتاً تمام بدن کودک (تنه، سر و گردن و اندام ها) و در بعضی موارد محدود به اندام ها می باشد. آتاکسی حسی مربوط به بیماری های نخاع و اعصاب محیطی است. آتاکسی تنه ای با عدم تعادل هنگام نشستن یا ایستادن مشخص شده و علامت اصلی آن گرفتاری مخچه می باشد.

۳- فلج مغزی آ تتوز:

ناهماهنگی حرکتی خصوصاً در انتهای اندام ها، حرکات آهسته و پیچ و تابی که اغلب با اختلالات قوام عضله همراه می باشد. کره و آتتوز ناشی از ضایعات عقده های قاعده ای مغز بوده و به سختی قابل تفکیک هستند. کره با حرکات غیر ارادی سریع و پرشی مفاصل بزرگ تنه و صورت مشخص می شود.

 

۴- فلج مغزی اسپاستیک:

این نوع فلج مغزی، شایع ترین نوع فلج مغزی است و حدود 65 درصد بیماران را شامل می شود. محل ضایعه در این بیماران در قشر مغز است. در این نوع از بیماری، عضلات سفت شده و والدین یا پزشک به سختی می توانند مفاصل دست و پا یا حتی کمر بچه را خم و راست کنند. اگر هر دو اندام تحتانی گرفتار شوند، به آن دی پلژی اسپاستیک (Spastic diplegia) می گویند، هر دو یا به سمت داخل می چرخند و بچه در موقع راه رفتن پاها را به صورت ضربدری نگه می دارد. وقتی یک سمت بدن درگیر شده باشد ( اندام فوقانی و تحتانی یک سمت از بدن) به آن همی پلژی اسپاستیک (Spastic hemiplegia)می گویند. معمولاً شدت درگیری اندام فوقانی بیشتر است. وقتی هر چهار اندام درگیر می شوند به آن کوادری پلژی اسپاستیک (Spastic quadriplegia)می گویند. در این موارد، ممکن است عضلات دهان و زبان هم گرفتار شوند.

ناهنجاری های سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) می تواند ابتدا با علایم دستگاه های دیگر بدن نظیر استفراغ - درد - یبوست - یا اختلالات مجاری ادراری تظاهر کند. استفراغ کودک معمولاً ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه است. درد پشت چشم به علت میگرن یا اسکلروز مولتیپل می باشد یا یبوست و قطره قطره آمدن ادرار به علت تومور نخاع است. ناتوانی یک نوزادی که به موقع به دنیا آمده است در تنفس خود به خودی و نیاز به کمک تنفسی گویای ناهنجاری های سیستم عصبی مرکزی است. مکیدن ضعیف و ناهماهنگ نوزادی که به موقع به دنیا آمده و یا این که یک نواد برای تغذیه احتیاج به زمان بیش از حد معمول داشته باشد حاکی از اختلالات نورولوژیک بوده و مستلزم ارزیابی دقیق است. مهمترین جز تاریخچه نورولوژیکی کودک، مراحل رشد حرکتی کودک می باشد اینکه کودک کی سر و گردن گرفته است. آیا به موقع نشستن را  کسب کرده است. رشد کودک معمولاً وجود تاخیر کلی در مهارت های حرکتی یا اجتماعی اصلی و فرعی یا تاخیری را مشخص می کند.

کاردرمانی در شرق تهران برای افراد سکته مغزی

کاردرمانی بیماران سکته مغزی

تیم توانبخشی بیماران سکته مغزی عبارتند از: کاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی. این تیم به همراه پزشک (متخصص طب فیزیکی و یا متخصص مغز و اعصاب)، روند درمان و توانبخشی بیماران سکته مغزی را رصد خواهند کرد تا بیمار به حداکثر توانایی حرکتی و عملکردی برگردد. این تیم به بیمار کمک می‌کند تا بیمار بتواند حرکات از دست رفته را بار دیگر به دست بیاورد، دچار عوارض ثانویه ناشی از سکته مغزی نشود، عوامل اجتماعی، روحی و روانی‌ای را که برای بیمار مشکل ساز هستند، برطرف کند و به‌طور خلاصه، بیمار بتواند توانایی‌های عملکردی خود را به حداکثر ممکن برساند. کلینیک کاردرمانی سکته مغزی ابن سینا با متخصصین توانبخشی و اساتید دانشگاه آماده ارایه خدمات به بیماران می باشد. این کلینیک در شرق تهران و در خیابان سی متری نیرو هوایی مستقر می باشد.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا (دکتر علیرضا شمس الدینی)

خیابان پیروزی- خیابان سی متری نیرو هوایی - تقاطع مسیل منوچهری
جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی- پلاک۱/۲ - واحد ۲

تلفن: ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با خدمات ما، از وبسایت ما دیدن کنید

www.ebnesinarehab.com

کاردرمانی کودکان فلج مغزی شرق تهران خیابان پیروزی نیرو هوایی در کلینیک ابن سینا

کاردرمانی چگونه سبب بهبود علائم در کودکان فلج مغزی می شود؟

 

مغز این ظرفیت را دارد که ساختمان و عملکردش را تغییر دهد. مغز آسیب دیده (ناشی از سکته مغزی، ضربه مغزی، فلج مغزی و ...) پتانسیل بیشتری برای تغییرات پلاستیک دارد. تمرینات کاردرمانی و توانبخشی یک جزء اساسی و ضروری برای این تغییرات می باشند. تمرینات کاردرمانی سبب می شوند که یک سری ارتباطات مجدد در مغز شکل گیرد (اصطلاحا یک  سیم کشد مجدد در مغز رخ می دهد) و این ارتباطات جدید هستند که کمک می کنند کودک توانایی های جدید بدست آورد. هر چه قدر این تمرینات بهتر، به موقع تر و تخصصی تر باشند، شانس کسب توانایی در کودک فلج مغزی بالا می رود

کاردرمانی شرق تهران پیروزی نیروی هوایی تهران پارس نارمک تهران نو

اختلال در پردازش دیداری:

یکی از علت های مراجعه کودکان به کاردرمانی خصوصاً کودکان با اختلال یادگیری، ضعف و ناتوانی در زمینه پردازش شنیداری می باشد. متخصصین توانبخشی خصوصاً کاردرمانگران توچجه ویژه ای به توانایی این گونه کودکان دز زمینه پردازش شنیداری دارند. اختلال در ادراک دیداری شامل عدم تشخیص تفاوت‌های ظریف در اشکال، عدم درک عمق (ارتفاع را خوب متوجه نمی شود) معکوس کردن حروف یا اعداد (آیینه نویسی)، جاانداختن کلمات، جاانداختن خطوط، ادراک غلط عمق یا فاصله، و وجود اختلال در هماهنگی بین دست‌ با چشم‌ها‌ست. این اصل اساسی است که اگر کودک در درک بینایی دچار ضعف باشد حتماً مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف، خواندن و درک متن، و ریاضیات او نیز درگیر و از سن کودک ضعیف تر خواهند بود.

آدرس کلینیک ابن سینا:
خیابان پیروزی، خیابان سی متری نیرو هوایی - تقاطع مسیل منوچهری
روبروی ایستگاه بی آر تی پیروزی
پلاک۱/۲- واحد ۲

تلفن: ۷۷۴۱۵۲۱۷- ۷۷۷۵۳۲۲۷

کاردرمانی کودکان شرق تهران سی متری نیرو هوایی پیروزی تهران نو افسریه

ناتوانی یادگیری در مهارت‌های حرکتی (dyspraxia)

یکی از جنبه های اختلال یادگیری در کودکان، اختلال یادگیری در زمینه مهارت های حرکتی می باشد. اصطلاحاً کودک در زمینه مهارت های حرکتی که بر پایه دستورات کلامی می باشد دچار مشکل می باشد. یعنی این که کودک در زمینه حرکتی و مهارت های حرکتی، دارای یکسری اختلالات می باشد که منشا آنها درک حرکت می باشد. مشکلات حرکتی مربوط به اختلالاتی در حرکت و هماهنگی هستند، چه این اختلالات در مهارت‌های حرکتی ظریف (بریدن، نوشتن) باشد چه در مهارت‌های حرکتی درشت (دویدن، پریدن). گاهی از ناتوانی حرکتی به عنوان یک اختلال برون داد یاد می‌شود؛ برون‌داد به اطلاعات خروجی از مغز اشاره دارد که مغز فرد برای دویدن، پریدن، نوشتن یا بُریدن به اندام‌های مربوط می‌فرستد تا این اعمال انجام شوند.
 

کاردرمانی اختلال یادگیری در افسریه تهران نو و پیروزی

اختلال یادگیری در خواندن (dyslexia)

یکی از جنبه های اختلال یادگیری در کودکان، اختلال یادگیری در زمینه خواندن می باشد اختلال یادگیری در خواندن معمولاً دو نوع متفاوت دارد. اختلال بنیادی در خواندن، زمانی است که فرد برای درک ارتباط موجود بین اَصوات، حروف و کلمات با مشکل روبرو است. نوع دیگر اختلال در خواندن، اختلال در درک مطلب می باشد و زمانی رخ می‌دهد که فرد برای درک مطلب حین خواندن کلمات، عبارات و پاراگراف‌ها با مشکل روبرو باشد.
 

     

    ادامه نوشته

    کلینیک کاردرمانی شرق تهران

    اختلال یادگیری کودکان

    اختلال یادگیری یا ناتوانی یادگیری، نام کلی‌ای است که طیف وسیعی از مشکلات یادگیری را شامل می‌شود. اختلال یادگیری به معنای نقص در هوش یا انگیزه‌ نیست. کودکان دچار اختلال یادگیری تنبل یا کودن نیستند، در حقیقت اکثر آنها به اندازه‌ی سایرین باهوش هستند و فقط مغزشان به طریقه‌ی متفاوتی عمل می‌کند. این تفاوت‌ها در مغز در نحوه‌ی دریافت و تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات این کودکان اثر می‌گذارد.

    به زبان ساده، کودکان و بزرگسالانی که به اختلال یادگیری دچارند متفاوت از سایرین می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند. آنها به همین دلیل در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های تازه یا به کارگیری آموخته‌‌هایشان با مشکل مواجه می‌شوند. شایع‌ترین انواع اختلالات یادگیری عبارت‌اند از: اِشکال در خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلال، گوش کردن و حرف زدن، ناتوانی در درک دستورات

    •  

       

       

      علائم و نشانه ای اختلال یادگیری در کودکان:

    • در تلفظ کردن کلمات مشکل دارند.
    • در یافتن واژه‌ی مناسب با مشکل مواجه می شوند
    • در بازی کلمات هم‌قافیه (مار، بار، سار) دچار سردرگمی می شوند
    • در یادگیری حروف الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشکال، روزهای هفته ،  تاخیر دارند و دیرتر از هم سن و سالان خود این موضوعات را می فهمند.
    • در پیگیری دستورالعمل‌ها و در آموختن روال کارها سردرگم هستند. معمولاً یک دستور ساده را چندین بار تکرار کرد تا کودک آن را بفهمد.
    • وجود مشکل یا عدم توانایی مناسب در به دست گرفتن مداد، ماژیک و قیچی یا وجود اِشکال در رنگ کردن تصاویر بدون بیرون زدن از خط
    • مشکل در کار با دکمه های لباس، باز و بستن زیپ، عدم توانایی مناسب در بستن بند کفش‌های خود
    ادامه نوشته

    کاردرمانی بیماران سکته مغزی در شرق تهران خیابان پیروزی نیرو هوایی تهران نو

    کاردرمانی در بیماران سکته مغزی

    تیم توانبخشی بیماران سکته مغزی عبارتند از: کاردرمان، فیزیوتراپ و گفتار درمان. این تیم به همراه پزشک (متخصص طب فیزیکی و یا متخصص مغز و اعصاب)، روند درمان و توانبخشی بیماران سکته مغزی را رصد خواهند کرد تا بیمار به حداکثر توانایی حرکتی و عملکردی برگردد. این تیم به بیمار کمک می‌کند تا بیمار بتواند حرکات از دست رفته را بار دیگر به دست بیاورد، دچار عوارض ثانویه ناشی از سکته مغزی نشود، عوامل اجتماعی، روحی و روانی‌ای را که برای بیمار مشکل ساز هستند، برطرف کند و به‌طور خلاصه، بیمار بتواند توانایی‌های عملکردی خود را به حداکثر ممکن برساند.

    آدرس کلینیک کاردرمانی ابن سینا:

      خیابان سی متری نیرو هوایی - تقاطع مسیل منوچهری، 
    جنب ایستگاه
    بی آر تی پیروزی
      پلاک۱/۲ - واحد ۲

    تلفن: ۷۷۴۱۵۲۱۷- ۷۷۷۵۳۲۲۷