تخمين زده مي شود كه 50-90 درصد از افراد آسپرگر مشكل در هماهنگي حركتي دارند. حيطه هايي كه تحت تأثير قرار گرفته اند شامل تعادل،‌ مهارت هاي دستي، ‌دست خط، ‌حركات سريع، حركات تقليدي و موزون مي باشد . از ديگر مشكلات آنها مي توان به وجود مشكلات پردازش حسي اشاره كرد.

رفتارهای عمومی و راهکارهای برخورد با آنها

بعضی چیزها را متناسب با سن یاد می گیرند در حالی که چیزهای دیگر را دیرتر می آموزند. این کودکان ممکن است مهارت هایی داشته باشند که باید در سالهای بعدی رشد بدست اورند (برای مثال کودک ممکن  است قوانین پیچیده ریاضی را درک کند در حالی که هنوز تکالیف خانه اش را نمی تواند به خاطر بسپارد.)
به خاطر بسپارید که کودک نمی تواند چیزهای را که در یک موقعیت یاد گرفته است  به طور خودکار در موقعیت های دیگر به یاد اورد یا ان را برای یادگیری در موقعیت جدید تعمیم دهد.
به طور کلی به صحبت کردن یک بالغ که به ارامی صحبت می کند به خوبی گوش می کند. . به روش های اموزشی مثبت و صبورانه به خوبی واکنش نشان میدهد.

هر زمان که در کلاس به نقطه ای رسیدید که کودک چیزی را به درستی انجام داد این بدان معناست که روشتان درست بوده است اما به معنی بهبودی کودک نیست، هرگز نباید در ان زمان حمایت ها را برداشت.خواسته ها را باید بتدریج افزایش دهیم.
این کودکان ممکن است برای حل موقعیت های مشکل زا به کمک نیاز داشته باشند لطفا زمانی را برای کمک به این موارد بگذارید.

هنگام تقسیم وظایف، اعضای گروه را خودتان تعیین کنید به این ترتیب شانس اینکه کودک مورد ازار و اذیت قرار گیرد و گروه را ترک کند کاهش می یابد.
دانش آموزان را طوری پرورش دهید که پذیرای تفاوت ها وتنوع ها باشند. کودک ممکن است کلماتی را بارها و بارها تکرار کند که می تواند نشانه افزایش استرس باشد.

هر زمان که کودک به سوالات تان پاسخ نداد از تنبیه کردن کودک بوسیله پرسیدن سوالات یکسان یا افزایش صدایتان ویا تاکید بر سوالی که تکرار شده بپرهیزید.به جای ان سعی کنید که توجه کودک را دوباره جلب کنید ویا روش دیگری به کار گیرید که بتواند ارتباط را حفظ کند. به کودک اجازه دهید تا افکار و سوالاتش را بنویسد. پاسخ های نوشتاری می تواند سیکل استرس را از بین ببرد.

کودک به عنوان یک عکس العمل دفاعی برای روبرو شدن با استرس ها و ترس هایش ممکن است زمانی که مشکل دارد فریاد بزند. قبل از انجام هر کاری سعی کنید کودک را از انجام ان مطلع کنید. در ابتدای هر کلاس برنامه  ان ساعت را بیان کنید اگر تغییرات یا مشکلاتی در برنامه بوجود امد لطفا تلاش کنید تا جایی که ممکن است توجه اش را افزایش دهید.

کودک ممکن است مشکل زیادی با تغییرات( مثل تغییر جایش) داشته باشد ، در جریان قرار دادن کودک قبل از تغییر فعالیت ممکن است کمک کننده باشد. کودک ممکن است در فهم سلسله دستورات یا تعداد زیادی کلمات به طور همزمان مشکل داشته باشد،تقسیم کردن دستورات به گام های سادذه تر کاملا کمک کننده خواهد بود.

این کودکان کنایه ها ،ضرب المثل ها و سخنان کنایه امیز را درک نمی کنند. ارام صحبت کردن واستفاده از عبارات ساده تر میتواند کمک کند. کودک ممکن است به بوها ،مزها و صداهای معینی عکس العمل نشان دهند که این عکس العمل ممکن است بسیار ناپخته باشد.(مثل فریاد زدن) در اینگونه موارد لطفا سعی کنید به او کمک کنید تا مکان ساکتی برای رسیدن به ارامش به دست اورد.

زمان های برنامه ریزی نشده مشکلات زیادی برای او ایجاد می کند. بعضی از کودکان اسپرگر بانشانه های بینایی مثل تصاویر شماتیک، نقاشی و دستورالعمل های نوشتاری خیلی خوب یاد می گیرند.بعضی دیگر با دستورالعمل های کلامی بهتر یاد می گیرند.

حرکات دست ممکن است مفید باشد مثل یک لحظه صبر کن ،ارام تر صحبت کن. گاهی اوقات ممکن است بیش از چند ثانیه طول بکشد تا به سوالات واکنش دهد. لطفا برای پاسخ دادن منتظر بمانید و دیگران را نیز به این کار تشویق کنید .

گاهی اوقات به نظر می رسد که کودک به شما گوش نمی دهد گر چه او واقعا انجاست. وادار کردن کودک به داشتن تماس چشمی تمرکزش را  از بین می برد.او ممکن است واقعا گوش کند و بفهمد لازم نیست او را وادار به تماس چشمی کنیم. دروغ گفتن یکی از بزرگترین چالش های کودکان اسپرگر است.

صحبت کردن با دیگر همکلاسی ها به شیوه درست و با اجازه والدین ممکن است به او کمک  کند. وفق دادن خود با جهان اطراف برایش مشکل است.

با مهارت سازماندهی نمی تواند اطلاعات زیادی را به خاطر بسپارد همچنین در بازیابی اطلاعات نیز مشکل دارد. تکالیفش را ممکن است به بعد موکول کند و انجام ندهد و اکثر اوقات آنها را در خانه به کمک دیگران انجام دهد. در صورت لزوم اجازه دهید تا از یادداشت های دیگران کپی کند یا کپی در اختیارش قرار دهید. بسیاری از کودکان اسپرگر مشکل در نوشتن دارند، نمیتوانند همزمان به صحبت های شما گوش کنند و از روی تخته بخوانند و یادداشت بردارند.